Voeding tijdens de zwangerschap

0 Mamakind Voeding tijdens de zwangerschap

Er is zoveel informatie over het belang van voeding tijdens je zwangerschap dat het logisch is dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Weten wat je wel en niet mag eten? Bekijk ons overzicht!

Belangrijke voedingsstoffen
Natuurlijk is het altijd verstandig om gezond te eten. Tijdens je zwangerschap is dit echter extra van belang! Wat je eet is namelijk van grote invloed op de groei en ontwikkeling van je kindje en er zijn een aantal voedingsstoffen die hierbij belangrijk zijn. Aangezien de calciumabsorbtie tijdens de zwangerschap stijgt, is het van belang om dagelijks extra calcium binnen te krijgen. Dit doe je bijvoorbeeld door drie glazen melk te drinken. Hou je niet van melk, dan zijn yoghurt en vla goede alternatieven.

Voedsel en supplementen
Ijzer zorgt voor een goede bloedsomloop bij zowel moeder als kind en is vooral in de laatste maanden van de zwangerschap belangrijk. Eet dan ook voldoende groente, graanproducten, vlees en vis. Vitamine D is belangrijk voor de opname van het ingenomen calcium. Het bevindt zich in vette vis en olie, maar kan ook worden opgenomen door blootstelling aan zonlicht. Foliumzuur verlaagt de kans op een open rug bij baby’s en kan worden ingenomen in de vorm van supplementen. Het komt echter ook voor in onder meer kaas, bladgroenten en citrusvruchten.

Wél eten
Aanraders tijdens de zwangerschap zijn: fruit, vette vis (1-2 keer per week), melk, kaas, volkorenbrood, peulvruchten, noten, olie, hardgekookt of gebakken ei.

Niét eten
Ontwijk deze producten tijdens je zwangerschap: rauw vlees, gerookte vis, producten met rauwe melk, alcohol, koffie, lever, drop.

Deel het artikelen met anderen!

Tags: , , , , , , , ,

Abonneer op onze Blog

Altijd op de hoogte blijven van Mama & Kind? Dat kan via onze RSS-feeds.

Nog geen reacties.

Leave a Reply