Sporten tijdens de zwangerschap

0 Mamakind Sporten tijdens de zwangerschap

Veel moeders willen tijdens de zwangerschap graag fit blijven. Maar hoe pak je dit precies aan? Lees het hier!

Gezond bewegen
Als je in verwachting bent kun je weliswaar niet hetzelfde als vóór je zwangerschap, maar er bestaan genoeg gezonde manieren om in vorm te blijven. Natuurlijk verschlilt het per vrouw hoe het lichaam op de zwangerschap reageert en is het verstandig om met je huisarts te overleggen hoe je in beweging wilt blijven. Zijn er geen complicaties tijdens je zwangerschap, dan kun je echter zeker blijven sporten!

Gepaste sporten
Een aantal sporten valt voor zwangere vrouwen uiteraard af. Denk bijvoorbeeld aan te intensieve training, aan vechtsporten of aan risicovolle sporten. Een aantal activiteiten zijn echter prima geschikt voor het zwangere lichaam. Ga bijvoorbeeld joggen, schrijf je in voor een cursus zwangerschapsyoga of trek een of twee keer per week wat baantjes in het zwembad.

Niet te intensief
Een goede manier om te meten of je niet te hard traint, is om in de gaten te houden of je een gesprek kunt voeren tijdens het sporten. Zolang je een ander kunt begrijpen en je goed kunt reageren, zit het goed. Luister verder altijd naar je lichaam. Doe je een lichte oefening, maar voel je toch pijn? Stop dan direct en probeer een andere manier van bewegen.

Rust en temperatuur
Tijdens je zwangerschap heb je meer vocht nodig dan gewoonlijk. Je zweet tevens meer dan normaal, dus zorg ervoor dat je genoeg water drinkt. Neem bovendien een periode rust na het sporten, het liefst met je voeten omhoog. Doe dit echter niet in een sauna of stoombad; dit kan een te hoge lichaamstemperatuur veroorzaken en de ontwikkeling van je kindje beïnvloeden.

Deel het artikelen met anderen!

Tags: , , , , , , , ,

Abonneer op onze Blog

Altijd op de hoogte blijven van Mama & Kind? Dat kan via onze RSS-feeds.

Nog geen reacties.

Leave a Reply